Ruoka-allergisella on oikeus turvalliseen ruokailuun ja hyvään asiakaskokemukseen ravintolassa

Allergia-, iho- ja astmaliitto kampanjoi sen puolesta, että ruoka-allerginen voi olla tärkeä, mutta huomaamaton asiakas ravintolassa. Tieto tarjottavan ruuan kaikista aineosista tulee olla helposti saatavilla, ilman että allergikon tarvitsee tehdä ruokavaliostaan numeroa.

Liitto työskentelee aktiivisesti yhdessä maa- ja metsätalousministeriön, Ruokaviraston, MaRa ry:n ja Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa ravintoloiden ja kahviloiden allergiamerkintöjen ja allergiatietoisuuden kehittämiseksi.

Tarjottavista ruuista tulee olla saatavilla tieto EU:n määrittelemistä 14 allergiaa ja intoleranssia aiheuttavista ainesosista.

Myös muut kuin asetuksessa mainitut 14 ainesosaa saattavat aiheuttaa allergisia reaktioita. Allergia-, iho- ja astmaliitto toivookin, että ruoka-annosten kaikista ainesosista olisi tieto saatavilla. Allergeenitietojen tulee olla tuotteiden yhteydessä tai helposti henkilökunnalta saatavissa.

Liitto korostaa, että ruoka-allergiat eivät ole vain muoti-ilmiö tai nirsoilua. Pahimmillaan ne voivat johtaa vakavaan henkeä uhkaavaan anafylaktiseen reaktioon. Allergeenien merkinnät tulee erottaa selkeästi muista käytetyistä esimerkiksi vegaaniseen ruokavalioon liittyvistä merkinnöistä.

Hyvää palvelua on se, että asiakkaan allergioista ei tehdä suurta numeroa

Allergista ruokailijaa helpottaa, jos hän voi valita tarjolla olevista tuotteista itselleen sopivan ilman pitkää keskustelua tuotteen sisältämistä allergeeneista ja omista ruokarajoitteistaan. Allergeenien hallinta on osa ravintolan hyvää palvelua.

Ruoka-allergisella on oikeus huomaamattomuuteen julkisilla paikoilla. Oikeat ja riittävät ruoka-ainemerkinnät takaavat sen, ettei allergisen tarvitse herättää huomiota muissa ruokailijoissa ja hän voi nauttia ruuasta turvallisesti.

Asiakas voi myös helpottaa henkilökunnan työtä kirjoittamalla itse yksityiskohtainen lista omista ruoka-allergioista. Sen voi tilauksen yhteydessä antaa kokille vietäväksi.  Jos ruokailutilanne on ennakkoon tiedossa, voi lähettää listan sähköpostitse ravintolaan ja tiedustella onnistuuko ruokailu heillä.

Allergioiden lisäksi erilaiset erityisruokavaliot ovat jo muuttaneet ravintolassakäyntikulttuuria. Ravintola valitaan sen mukaan, miten se voi tarjota omaan ruokavalioon sopivaa ja samanveroista ruokaa kaikille asiakkaille. Allergisenkaan ei pitäisi jäädä mistään paitsi.

Kun ruoka-allerginen asiakas saa ravintolassa hyvää palvelua, hän kertoo siitä mielellään eteenpäin ja palaa ravintolaan uudelleen.
 


 

Allergia-, iho- ja astmaliitto on toteuttanut yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, Ruokaviraston, MaRa ry:n ja Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa julisteen, jossa esitetään elintarviketietoasetuksen mukaan ilmoitettavat 14 allergeenia sekä esimerkkejä elintarvikkeista, jotka sisältävät mainittuja allergeeneja. Juliste on tarkoitettu helpottamaan ravintolahenkilökunnan työtä ja auttamaan ruoka-allergisen asiakkaan hyvässä palvelussa. Juliste on tulostettavissa allergia.fi -sivuilla myös kotikäyttöön. 

Share

Muita kirjoituksia samasta aiheesta:

PEF-Mittari Varkauden seudun Allergia- ja astmayhdistyksen jäsenille

Varkauden seudun Allergia- ja Astmayhdistyksen nykyiset ja uudet jäsenet saavat lahjaksi PEF-mittarin. Muille kuin jäsenille yhdistys myy mittareita edulliseen hintaan Varkauden sairaalan ala-aulan Pikku Ruusu -kahviossa. Samassa rakennuksessa toimii keuhkosairauksien poliklinikka ja Varkauden Terveyskeskus.

Herkutellaan ystävänpäivänä!

Meikkejä ja kampauksia koulun tuoksuttomassa päivässä