Luontoliikunta on parasta vuoden ympäri

Pakkasta, kylmää ja liukasta… tekosyitä kotiin jäämiseen on helppo keksiä, mutta ei kannata, sillä­ talvinen luonto tarjoaa monia mahdollisuuksia liikkumiseen.

Teksti: Paula Lehtomäki 

Talvi on ei ole hyvä syy jäädä viettämään aikaa kotisohvalla. Lähteminen voi tuntua vaikealta, mutta usein kotiin palatessa olo on pitkään energisempi kuin lähtiessä. Sairauden ei pidä antaa rajoittaa menoa liikaa, sillä luontoliikunnan tuomat terveyshyödyt auttavat jaksamaan paremmin myös sairauden kanssa.

Ihminen tarvitsee valoa ja happea ja jos vain mahdollista, ulkona liikkuminen kannattaa ajoittaa talvikaudella valoisaan aikaan. Kaikille se ei ole mahdollista, mutta ulos kannattaa lähteä, vaikka aurinko olisi jo laskenut. Säännöllinen liikunta on erityisen tärkeää pitkäaikaissairaille. Hyvä peruskunto auttaa jaksamaan arjessa ja tuo voimia myös sairauden hoitoon. Ulkoilu ja luontoliikunta tarjoavat virikkeitä niin mielelle kuin kropalle, ja auttavat jaksamaan paremmin pitkän pimeän kauden läpi.

Erityisen tärkeää säännöllinen liikunta on astmaatikolle, sillä se parantaa rasituksen sietokykyä ja vähentää siten hengitystieoireita. Kun astma on hallinnassa, se ei estä liikuntaa.

Suojaudu pakkasilta

Kylmä sää tuo omat haasteensa astmaatikon liikuntaan. Varsinkin yli 10 asteen pakkasilla kannattaakin liikkua maltillisesti kehoa kuunnellen ja käyttää hengitysilman lämmitintä. Lämmitin on suun eteen laitettava hengitysmaski, jonka kenno lämmittää sisään hengitettävän ilman. Lämmittimen voi paremman puutteessa korvata myös kasvojen eteen vedettävällä huivilla. Se ei kuitenkaan pidempään käytettynä ole kovin mukava vaihtoehto kostumisen ja jäätymien takia.

Astmaatikon kannattaa aina lämmitellä hyvin ennen liikuntasuoritusta. Rasitusta kannattaa lisätä vähitellen ja tauottaa suoritusta omien tuntemusten mukaan. Jos astma ei oireile, astmaatikko voi harrastaa samoja lajeja kuin muutkin. Avaava lääke kannattaa pitää mukana ja sitä voi käyttää myös ennakoivasti, jos tietää rasituksen aiheuttavan oireilua.

Talvella tekemistä kyllä riittää. Perinteisen hiihdon ja luistelun lisäksi metsä tarjoaa monia mahdollisuuksia luontoliikunnalle. Jos lunta on tarjolla paljon, kannattaa metsässä liikkuessa avuksi ottaa lumikengät. Vähempilumisessa metsässä voi tamppailla hyvin pelkillä korkeavartisilla talvikengillä. Talvinen metsä tarjoaa monenlaisia elämyksiä ja mahdollisuuksia mm. eläinten jälkien tarkkailuun. Lumi antaa myös vastusta, joka tehostaa liikuntaa entisestään.

Myös omalta pihalta löytyy monenlaista puuhaa pitkän talven piristeeksi. Lumityöt vahvistavat lihaskuntoa ja kehittävät tasapainoa. Pulkkailu, lumileikit ja muut talviset pihapelit ovat antoisaa puuhaa myös muille kuin lapsiperheille. Lumi- ja jäätaiteen tekeminen taas laittaa luovuuden valloilleen. Taskulamppu ja heijastimet tuovat lisäjännitystä pimeisiin iltoihin ja kirkkaana pakkasyönä tähtien tarkkailu antaa hyvän syyn lähteä ihmettelemään pimenevää iltaa. Tai mikä olisi mukavampaa kuin talvinen nuotioretki? Kansallispuistot ovat auki myös talvella ja luonnosta pääsee nauttimaan usein rauhassa, sillä kesäkauden ruuhkia tarvitsee harvoin pelätä.

Kaipaatko vinkkejä luontoliikuntaan? Osallistu luontoliikuntabingoon!
 

Luontoliikkujat on Allergia-, Iho- ja Astmaliiton hanke vuosille 2019–2021. Hankkeen tavoitteena on tuoda matalan kynnyksen luontoliikunta jäsenyhdistysten vakiintuneeseen toimintaan. Haluatko ryhtyä muiden liikuttajaksi? Lue lisää hankkeesta: allergia.fi/Luontoliikkujat.
 
Share

Muita kirjoituksia samasta aiheesta:

Päivitä tietosi atooppisen ihottuman hoidosta

Keskiviikkona 28.9. kello 14 allergia- ja astmaneuvoja Marjo Tähtinen kertoo atooppisen ihon hoidosta Allergia- ja astmaliiton livelähetyksessä. Uusi Käypä Hoito -suositus on julkaistu - mitä atoopikon kannattaa niistä tietää? Mitkä ovat keskeisiä avainkohtia atooppisen ihon hoidossa?

Mustapippurikeksit - gluteeniton, maidoton, kananmunaton ja sojaton

Sopiva dödö murrosikäiselle?