Asiakasraati sopeutumisvalmennuskursseja kehittämässä

Allergia- iho- ja astmaliitto järjestää vuosittain useita sopeutumisvalmennuskursseja, joiden kohderyhminä ovat esimerkiksi lapsiperheet, nuoret ja aikuiset. Kurssit tarjoavat tietoa, vertaistukea, asiantuntijoiden luentoja, käytännön vinkkejä ja apua arkeen.

Loppusyksystä 2018 sain sähköpostiini viestin, jossa kyseltiin halukkuuttani liittyä asiakasraatiin. Tarkoituksena olisi, että lapsiperheille suunnattuja ja aikuisille suunnattuja aurinkopainotteisia kursseja kehitettäisiin kursseilla olleiden kokemusten ja ajatusten pohjalta. Kiinnostuin heti.

Olen itse atoopikko ja 4-vuotias tyttäreni on allergikko, astmaatikko ja atoopikko. Olimme näiden asioiden tiimoilta perheeni kanssa kesällä 2018 allergiasta ja astmasta kärsivien lasten perheille suunnatulla sopeutumisvalmennuskurssilla Hämeenlinnan Kiipulassa. Kokemus kurssista oli niin hyvä, että halusin ehdottomasti päästä kertomaan siitä ja jakamaan ajatuksiani ja ideoitani, miten kursseja voisi tulevaisuudessa kehittää vieläkin paremmiksi.

Joulun kynnyksellä tuli viesti, että olin päässyt mukaan asiakasraatiin. Asiakasraadin ensimmäinen kokoontuminen oli Helsingissä 26.1. Raatia olivat vetämässä Allergia- iho- ja astmaliitosta varatoimitusjohtaja Sirpa Pajunen ja kuntoutussuunnittelijat Marjo Tähtinen, Teija Launis sekä Tuire Hastell.

Tarkoituksena olisi, että lapsiperheille suunnattuja ja aikuisille suunnattuja aurinkopainotteisia kursseja kehitettäisiin kursseilla olleiden kokemusten ja ajatusten pohjalta.

Tilaisuus alkoi vetäjien ja raatilaisten esittelyllä. Raati koostui kymmenen hengen porukasta, jossa lapsiperheiden kursseja oli edustamassa neljä henkilöä ja aurinkopainotteisia kursseja kuusi. Osa raatilaisista oli jo niin sanottuja kurssikonkareita, joilla oli kokemusta jo useammalta kurssilta ja osa yhden kurssin käyneitä, joten kokemuspohja oli laaja.

Aamupäivän aikana tutustuimme toisiimme ja kerroimme omista kurssikokemuksistamme. Jaoimme ajatuksia kursseista yleisellä tasolla. Ruokailun jälkeen jakaannuimme kahteen ryhmään, perhekurssilaiset omaan ja aurinkopainotteisten kurssilaiset omaan ryhmäänsä. Vetäjien laatimien kysymysten avulla pohdimme kehittämisideoita kursseja varten keskustelemalla ja kirjoittamalla ajatuksiamme konkreettisesti paperille. Kysymykset koskivat kokonaisvaltaisesti kurssien sisältöä, esimerkiksi, minkä oivalluksen perhe voisi saada asiantuntijaluennolta? Missä lapsiperhe menee metsään eli mitä allergisen lapsen perhe tekee vahingossa helposti väärin? Mitä perhe haluaisi kuulla konkariperheeltä ja muita hyviä kysymyksiä. Näiden avulla oli helppo antaa palautetta.

Päivä oli erittäin antoisa ja mielenkiintoinen. Ajatuksia, mielipiteitä ja ideoita syntyi paljon ja uskon, että kuntoutussuunnittelijat saivat varmasti suunnittelutyöhönsä uusia näkökulmia. Näen itse, että tällainen asiakasraatityyppinen työskentely on tätä päivää ja todella tärkeää, kun kehitetään palveluja ihmisille. Raati kokoontuu useamman kerran ja seuraava tapaaminen on syksyllä 2019. Silloin näemme ja kuulemme ensimmäisen tapaamisen tuloksia ja jatkamme lisää ideoimista tällä hyvällä porukalla.


Kirjoittaja Paula Hiisijärvi opiskelee yhteisöpedagogiikkaa Humanistisessa ammattikorkeakoulussa Jyväskylässä. Hän aloitti helmikuussa harjoittelun Keski-Suomen Allergia- ja Astmayhdistyksessä.
 

Share

Keskustele ja kommentoi

Muita kirjoituksia samasta aiheesta:

Juha Perälä ja hervoton heinänuha

Juha 'Peris' Perälällä on hervoton heinänuha, mutta hän ei anna sen häiritä radiotyötä.

Herkän uravalinnat

Ritva Väisänen sai astmasta otteen kuntoutuskurssilla

Flunssan jälkeinen yöyskä ei loppunutkaan. Öisin istuin sohvalla ja yskin ja yskin. Juominen, joka oli ennen auttanut, ei enää auttanut. Näin kuvailee Ritva Väisänen astmansa ilmaantumista vuonna 2009.